Goodafternoon my dear friends

Please accept my humble obeisances, all glories to Srila Prabhupada!

Om maar eens heel bescheiden te beginnen, het spijt me ontzettend, vanuit de grond van m'n hart en ziel, dat ik zo lang niks van me heb laten horen. De afgelopen weken (anderhalve week) zijn letterlijk voorbij gevlogen! De eerste dagen waren nogal emotioneel. Ik had nooit verwacht dat ik zo erg zou verlangen naar de luie avondjes op de bank voor de tv of de luie ochtenden die je rustig in bed kon doorbrengen. Gelukkig went alles (behalve het vroege opstaan.. een vakantie van vier maanden is leuk, maar je maakt er ook snel een gewoonte van om lang in bed te blijven liggen. Zulke dingen neem je blijkbaar gauw "for granted") Hier heb ik wel geleerd dat je met vroeg opstaan een langere dag hebt, en het is veel en veel prettiger en praktischer om 's ochtends gewoon dingen te doen i.p.v. in bed te luieren en met een stinkende slaapkop te wachten op een kop thee, die meestal toch koud wordt voor je 'm op hebt omdat je van pure luiheid weer in slaap bent gevallen. Ik zou mezelf niet meer beschouwen als een ochtendmens. De devotees hier zijn pas ochtendmensen. Sommigen krijgen het voor elkaar om iedere ochtend voor "mangala arati" (de eerste keer dat de deities die dag getoond worden aan de devotees, de gordijnen gaan open, de pujari blaast op zijn schelphoorn, er wordt gezongen, de Tulsi wordt vereerd etc) op te staan. Ik heb zo'n ontzettend respect voor die toegewijden. Het is mij al een keer gelukt om zo vroeg uit m'n nest te komen, te douchen, aan te kleden en vervolgens in de tempelkamer aanwezig te zijn. Maar laten we even overgaan tot de orde van de dag, en laten we het slapen/niet slapen even achterwege. De lessen zijn ongelofelijk interessant en ik heb in de afgelopen dagen al zo veel geleerd. We hebben de afgelopen week (since last monday) de course "modern interpretations of the Bhagavad Gita" gehad. En daarin hebben we o.a. Vivekenanda, Tilak, Ghandi, Ramo Han Roy, Ramanuja acharya en Sankara acharya behandeld. Van veel had ik nog nooit gehoord maar ze hebben allemaal hun eigen interpretatie van de Bhagavad Gita gegeven. Of hem in een nationalistisch doel gebruiken. Tilak maakte bijvoorbeeld gebruik van de Gita door geweld te "justifyen" tijdens de strijd voor onafhankelijkheid van de Britten. De Gita staat bol van geweld, de Mahabarata trouwens ook en dus voor de bloeddorstigen is het best wel eens leuk om te lezen. Ik kan zo een prachtige lijst maken voor wie de Gita en de Mahabarata echt geweldige boeken zijn om te lezen. Voor filosofen, mensen die van verschillende religies houden, geïnteresseerden in klassieken en klassieke talen (sanskrit). Voor mensen die op zoek zijn naar een hogere waarheid (dé hogere waarheid). En voor hen die gewoon van een ontzettend goed verhaal houden, het is redelijk makkelijk te lezen, de Bhagavad Gita van Srila Prabhupada. En als je de rest en de achtergrond ervan wilt lezen, de Mahabarata is ook echt een aanrader. Ik wil 'm zelf ook gaan lezen, dat moet natuurlijk wel voor mijn studie :) God er is echt te veel te vertellen over het dagelijks leven en ik wil me ook een beetje Theologisch bezig houden dus daarom ga ik iedere blog afsluiten met een vers uit de Gita (volledig willekeurig gekozen) en dan proberen om te zien hoe dit vers zich tot mijn dagelijks leven verhoudt.

Chapter 9, text 13:
Oh son of Prtha, those who are not deluded, the great souls, are under the protection of the divine nature. They are fully engaged in devotional service because they know Me as the Supreme Personality of Godhead, original and inexhaustible. 

Zij die niet verward zijn, de grote zielen, zijn onder bescherming van de goddelijke natuur. Zij zijn volledig geëngageerd in de toegewijde service omdat zij me kennen als de Supreme Personality of Godhead, origineel en onvermoeibaar.

Ik ben geen grote ziel, ik ben verward en ik ken Krshna nog niet. Maar ik probeer wel hem te leren kennen door de boeken te lezen die zijn toegewijden hebben geschreven (met name Srila Prabhupada) en naar de programma's te gaan in de tempel. Maar wat ik tot nu toe het belangrijkste vind zijn de gesprekken die ik heb met toegewijden. Mijn engels is niet geweldig en hun engels soms ook niet maar het praten over Krshna geeft zo veel nieuwe inzichten. Daarnaast heb je  Het uitvoeren van service (zonder te hopen er iets mee te bereiken zoals inkomsten, macht, een betere geboorte in een volgend leven) kan men beschouwen als karma-yoga. Het beoefenen van Karma Yoga kan gezien worden als de basis van een leven toegewijd aan Sri Krishna. Voor sommigen (Tilak, Vivekenanda) was die vorm van Yoga het belangrijkste van de drie vormen van Yoga. Karma/Jnana/Bhakti Yoga zijn alledrie vormen van Yoga. Bhakti heeft met het liefhebben en de toegewijde relatie tot de Allerhoogste Persoonlijkheid Gods te maken. Jnana-Yoga betekent eigenlijk het vergaren van kennis omtrent de Shastra zoals de Mahabarata, de Puranas of de Upanishads (heilige geschriften) (at least dit is wat ik tot nu toe weet, dus vergeef me alstublieft als ik iets verkondig wat niet overeenkomt met de waarheid, of reageer hieronder en corrigeer me alstublieft zo snel mogelijk.) Hmm.. dat is een beetje wat ik er tot nu toe uit opmaak. Zoals ik al zei, ik ben nog niet zo ver gevorderd maar ik doe m'n best.

Ik mis en hou van jullie allemaal. Iedereen is het waard om van te houden want de Superziel is overal aanwezig. Dus geniet van je vrienden, je vriendinnen, je ouders en grootouders en iedereen die je kent. Iedereen is in essentie prachtig en onvoorstelbaar lief en de moeite waard.

Hugs and so much love,

Haribol!
Rangadevi Dasi (from Bhaktivedanta College)


Comments

  1. Boeiend om je ervaringen te lezen! Vooral als je zo nu en dan in het Nederlands schrijft :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts